پیوند مدفوع و مصرف مکمل فیبر می تواند برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک مرتبط با چاقی مفید باشد

6 جولای 2021- بر اساس یافته های یک آزمایش بالینی در دانشگاه آلبرتا که درNature Medicine منتشر شده است، پیوند میکروب های روده ی سالم و به دنبال آن مصرف مکمل های فیبر برای بیماران مبتلا به چاقی شدید و سندرم متابولیک مفید است.

در بیمارانی که یک دوز خوراکی پیوند میکروبی مدفوع را دریافت کرده و به دنبال آن روزانه از مکمل فیبر استفاده کردند، در پایان آزمایش شش هفته ای حساسیت به انسولین بهبود و میزان میکروب های مفید در روده ی آنها افزایش یافت. بهبود حساسیت به انسولین به بدن اجازه می دهد تا از گلوکز بطور موثرتری استفاده کرده و قند خون خود را کاهش دهد.

محقق اصلی این تحقیق پرفسور Karen Madsen، استاد دانشگاه آلبرتا، گفت: آنها پس از این درمان، از نظر متابولیکی بسیار سالم تر شدند. این بیماران از بهترین داروهای شناخته شده برای سندرم متابولیک، استفاده می کردند با این حال با پیوند میکروبیوم مدفوع و مصرف مکمل فیبر وضعیت آنها بهبود یافت. این نتایج به ما نشان داد که با هدف قرار دادن میکروبیوم به طرق مختلف راهی برای بهبود سندرم متابولیک وجود دارد.

شصت و یک بیمار با شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر در این آزمایش تصادفی دوسوکور شرکت کردند. همه از لیست انتظار جراحی چاقی در ادمونتون انتخاب شدند، همه به سندرم متابولیک مبتلا بودند- بیماری شامل مقاومت به انسولین، قند خون بالا ، فشار خون بالا و سایر عوارض که در نهایت می تواند منجر به دیابت شود.

میکروبیوم تمام میکروارگانیسم هایی- شامل باکتری ها، ویروس ها، پروتوزوآها و قارچ ها- است که در دستگاه گوارش یافت می شوند. مطالعات پیشین نشان داده اند که محتوای میکروبیوم افراد مبتلا به بیماری های مختلف تغییر می یابد. پرفسور Madsen، گفت: به طور کامل مشخص نشده است که آیا تغییرات میکروبیوم باعث بیماری می شود یا اینکه بیماری باعث ایجاد تغییراتی در روده می شود، اما احتمالاً هر دو بر یکدیگر تاثیر می گذارند. مشخص شده است که جایگزینی باکتری های ناسالم با باکتری های سالم می تواند منجر به بهبود سلامتی شود.

از پیوند مدفوع، که حاوی میکروب هایی از اهدا کنندگان مدفوع سالم است، در حال حاضر به طور گسترده ای برای درمان کلستریدیوم دیفیسیل یا سی دیفیسیل، عفونت های باکتریایی استفاده می شود و تحقیقات بر روی سودمندی آنها برای درمان بیماری های دیگر مانند بیماری التهابی روده، سلامت روان و اختلالات متابولیک ادامه دارد.

پرفسور Madsen، که عضو موسسه تحقیقات بهداشت زنان و کودکان و یکی از رهبران دانشگاه آلبرتا در هسته ی تحقیقات میکروبیوم ملی است(IMPACTT)، گفت: ما می دانیم که میکروبیوم روده بر بسیاری از فرایندها در بدن- التهاب، متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی- تأثیر می گذارد.

پرفسور Madsen، گفت: پتانسیل بهبود سلامت انسان از طریق میکروبیوم بسیار زیاد است. ما در حال حاضر در ابتدای راه هستیم.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد دریافت دهانی پیوند مدفوع در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک مرتبط با چاقی موثر است.

یک مطالعه قبلی در اروپا، بر روی تعداد کمی از بیماران مرد مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک، نتایج امیدوار کننده ای را ارائه داده بود، اما پیوندها در آن مطالعه از طریق آندوسکوپی تهاجمی (لوله ای در گلو) انجام شد و بیماران بیماری خفیف تری داشتند.

پیوند میکروبی مدفوع در این مطالعه از چهار اهدا کننده لاغر و سالم تهیه شد و از طریق دهان در یک دوز واحد از حدود 20 کپسول تهیه شده در آزمایشگاهدانشگاه آلبرتا، انجام شد. کپسول ها طعم و بویی نداشتند.

پرفسور مادسن گفت: مکمل های فیبر پس از پیوند مدفوع، کلید اصلی موفقیت بودند.

او توضیح داد: هنگامی که میکروب های مفید را پیوند می زنید، باید آنها را تغذیه کنید تا در روده زنده بمانند. اگر میکروب جدیدی را در روده قرار دهید و به آن غذای مناسب ندهید، و همچنان به خوردن غذاهای فرآوری شده و بدون فیبر ادامه دهید، احتمالاً آن میکروب می میرد.

بدن ما به طور طبیعی آنزیم های لازم برای تجزیه فیبر را تولید نمی کند، اما فیبر همان چیزی است که باکتری های سالم در میکروبیوم برای زندگی نیاز دارند، تیم تحقیقاتی فیبر قابل تخمیر (نوعی لوبیا که گاز تولید می کند) و فیبر غیرقابل تخمیر (اساساً سلولز موجود در غلات کامل) را آزمایش کردند.

پرفسور مادسن توضیح داد: فیبر غیرقابل تخمیر می تواند تحرک روده - سرعت حرکت همه چیز را تغییر دهد - و همچنین به عنوان یک ماده حجیم و یک عامل اتصال دهنده می تواند سطح اسیدهای صفراوی را تغییر دهد، که می تواند به توضیح نتایج ما کمک کند.

پرفسور مادسن، گفت: گام بعدی انجام یک مطالعه طولانی تر با شرکت کنندگان بیشتر در مراکز مختلف برای درک مکانیسم عملکرد ترکیب پیوند و فیبر است، همچنین بر تغییرات مورد نیاز دارویی، کاهش وزن و سایر شاخص ها نظارت خواهد شد. اگر نتایج همچنان سودمند باشند، این قرص ها می توانند به عنوان یک درمان بالقوه در مدت پنج سال به بازار عرضه شوند.

در حالی که دانشمندان همچنان در تلاشند که دریابند کدام یک از باکتری ها برای ما مفید هستند، پرفسور مادسن توصیه می کند با خوردن غذاهای فرآوری شده ی کمتر و خوردن بیشتر غذاهای مملو از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، از سلامت میکروبیوم روده ی خود حمایت کنید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210706/Fecal-transplant-and-fiber-supplementation-can-benefit-patients-with-obesity-related-metabolic-syndrome.aspx